Een echte Aussie-burger - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kiwi land - WaarBenJij.nu Een echte Aussie-burger - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kiwi land - WaarBenJij.nu

Een echte Aussie-burger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kiwi land

27 Juni 2009 | Australië, Brisbane

Als daar het water niet van in je mond loopt…………………
Nee lieve mensen, deze diehard vegetariër heeft het natuurlijk niet over de beruchte hamburgers, maar over iemand die deelneemt aan de Australische maatschappij en die het zwervende bestaan voor even vaarwel heeft gezegd…

En dat was wel even een flinke omschakeling….
Het gemiddelde Aussie-ritme ligt namelijk tussen 05.00u en 21.00u!!
Het om vijf uur opstaan heb ik helaas niet gered, uiteraard wel het naar bed gaan om negen uur…
Maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik zo’n ontzettend heerlijk bedje had, in huize Timmermans.
Ja lieve computerbuiskindertjes, jullie lezen het goed, ik heb niet meer hoeven zoeken naar een kamer, want ik mocht blijven logeren bij Joeri en Monique. Het klikte goed en ze waren blij met mijn hulp… Nou, daar hoefde ik natuurlijk niet over na te denken. Hartstikke gezellig om bij hen in te wonen en über luxe met eigen kamer en een lekker bedje!

Om bij hen in te wonen moest ik wel eerst een Australische inburgeringcursus volgen.
Deel 1 van de cursus ging over de “Cane Toad”, een ontzettende kikker die hier niet geliefd is. Hierover moest ik een filmpje kijken en dat wil ik jullie niet onthouden (zie film hieronder).
Het vervolg hierop was het slangenavontuur. In de achtertuin had Joeri namelijk een beest zien zitten in een holletje. De vraag was of het de “Cane Toad” was of misschien een gevaarlijk beest. Dus Joeri met een bamboe stok het beest gekieteld. Ik als vlugge Henkie stond uiteraard achter zijn rug mee te kijken en riep: “aaaaaah, het is een slang!” En vanaf toen waren we ervan overtuigd dat er een ontzettende unit in de achtertuin lag, dus wij het hol netjes op slot gedaan met bakstenen en een “snakecatcher” gebeld. Deze dappere man vertelde ons dat hij het beest niet kon vangen als het in een hol zat, dus moesten we het eruit lokken en er een foto van maken. Okeeeee…..
We hebben het beest lekker laten zitten en toen wij een paar weken later nog maar eens gingen kijken was het beest verdwenen…
In Deel 3 maakte ik kennis met de “Tim tam slam”. Dit gebruik is konings! Je neemt een timtam-slam koekje in je hand, bijt de hoekjes eraf en gebruikt het vervolgens als rietje voor een bakkie choc……Mmmmmmmmm

Na deze cursus voelde ik me een echte Aussie-burger en kon ik aan de slag….

Het werken op het examenbureau is me erg goed bevallen!
Gezellige collega’s en een hele relaxte sfeer ondanks de deadlines. De woorden
“Take it easy en No worries” komen hier in ieders vocabulaire voor.
Het is wel een heel werk om de examens voor te bereiden en uiteindelijk te verwerken voor de docenten…..
Als ik dat geweten had was ik toch met iets meer respect met de papieren omgegaan als ik er weer eens een (***) tentamen op had zitten… ;)

Naast het harde werken stonden de morning tea’s ook hoog boven aan het prioriteitenlijstje binnen het examenbureau. Het werk wordt even neergelegd, en onder het genot van lekkere hapjes (iedereen maakt zelf iets lekkers, of in mijn geval: “zelf gekocht in de supermert”) wordt er gezellig gesocialized.
De meeste morningtea’s waren wel ‘met opgaaf van redenen’, namelijk als er iemand jarig was of om te vieren dat er weer nieuwe werknemers waren.
Dat was de eerste maandag wel gezellig wakker worden dus voor mij :) !
Verder was Monique’s verjaardag uiteraard een reden voor een feestje!
Helaas waren er geen verjaardagsslingers op het werk, dus heb ik me uitgeleefd met de kerstversiering om Monique’s bureau voor een dag te laten schitteren. Ja, je moet toch laten zien dat je uit Nederland komt he… ;)
’s Avonds hebben we het feestje voortgezet in een hip restaurant, waar we met een groep vrienden uit eten zijn geweest wat weer erg gezellig was.

In de weekenden was het klussen geblazen. Joeri en Monique hadden een hele waslijst aan klussen, waarop het pimpen van de babykamer toch wel boven aan stond. Monique is ondertussen al over de helft van haar zwangerschap dus Joeri en ik zijn aan de slag gegaan.
We voelden ons de ware Nico Zwinkels en Myrna Goossens van “eigen-huis-en-tuin”.
“Zeg Myrna, vertel jij eens, wat is de beste aanpak als je schildert van een donkere kleur naar een lichte kleur?”
“Ach, een grondverfje en dan vijf lagen moet het wel doen”.
Drie volle dagen zijn we bezig geweest met “Marietjes” kamer, maar het resultaat mag er wezen!

Tussen het klussen door was er natuurlijk ook tijd voor ontspanning.
Zo zijn we naar Coolangatta en Surfers Paradise geweest en hebben we een bezoekje gebracht aan Harbour town (outlet).

Ook het nachtleven van Brisbane moest onveilig gemaakt worden.
Nicoline is voor een weekend overgevlogen en ik ben met haar en haar vriendin Annika (ook van Plato) een avondje gaan stappen.
“De Valley” is de place to be hier, dè uitgaanswijk van Brisbane, dus dat wilden wij wel eens ervaren!
En daar stond ik, heerlijk aan de bar met een biertje, een beetje de sfeer aan het proeven, word ik meteen al ten huwelijk gevraagd door een Indiër. “Zo, dat gaat snel hier, dacht ik”, maar even denken….uuuhm, nee dank je. Haha. Zoals jullie begrijpen heeft de Valley niet zo’n goede indruk op mij achtergelaten.
Gelukkig heeft Joeri me een paar weken later wel dè place to be laten zien, namelijk het centrum. Gezellige bands, gemoedelijke sfeer, en lekkere daaaansmuziek. Aangezien ik alweer een tijdje niet op stap was geweest was het avond in het thema: Geld moet rollen en stonden er cocktails op het menu…. Resumé: het was een mooie avond!

Tijdens dit schrijven ben ik weer burger-af en reis ik morgen weer verder langs de oostkust omhoog naar Cairns.
Op mijn lijstje staan onder andere Fraser Island, de White Sundays, snorkelen in het Great Barrier Reef en een bezoekje aan het regenwoud… Een mooi vooruitzicht!

Vanuit Cairns vlieg ik de 19e juli terug naar Sydney om daar afscheid te nemen van dit prachtige land.
En dannnnnnn, is het tijd om weer naar huis te komen, naar ons mooie landje.

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat!
Hebben jullie de zomer al in jullie bol?

Lieve mensen, geniet van het zomerse gevoel en bis schnell!
Ik kijk er erg naar uit om jullie weer te zien!

Liefs, Es

  • 27 Juni 2009 - 08:19

    Kas:

    Ai, jammer van het filmpje, maar dat houden we nog van je tegoed.

    Wij hebben hier idd behoorlijk de zomer in onze bol alhoewel die er volgens Piet ook weer snel uit zal gaan.

    Veel plezier nog de laatste weken! Ga je nog op 1 of andere manier onderwaterfoto's maken in de GBR?

    X Kas

  • 27 Juni 2009 - 11:02

    Es:

    Oef, je kunt wel merken dat ik alweer een tijdje in het buitenland zit...
    "het avond".....haha

  • 27 Juni 2009 - 14:49

    Marianne En Kees:

    we zijn weer helemaal bij; geniet van de komende weken; hopenlijk een mooie apotheose !!
    wij bellen je binnenkort om meer te vertellen; hartelijke groetjes !!!


  • 27 Juni 2009 - 19:24

    Jos:

    Nu weet je ook hoe een Aussie-burger zich voelt. Prima ervaring toch? De hectiek op zo'n examenbureau herken ik wel van mijn werk op de Hogeschool, druk maar ook erg leuk.
    Ook erg leuk dat je de babykamer zo'n mooi kleurtje hebt gegeven... Nu nog lekker een paar weken chillen en trekken, geniet er van, want voor je het weet is het voorbij. Ook leuk, dan zie je iedereen weer hier.

    groetjes jos

  • 28 Juni 2009 - 11:33

    Maria:

    Ha lieve Esther

    Leuk om weer van je te lezen. Fijn dat je bij de Timmermansjes kon blijven scheelt toch weer het op zoek gaan naar n kamer en zo.
    Lijkt me leuk om ook echt n tijdhje te werken in Australie zoals je gedaan hebt, ffe lekker integreren is toch altijd anders als de toerist uithangen he. Leuk om te lezen. Geniet nog van je laatste avonturen Esther.
    als jij land in mederland zijn wij, Willem en ik, er voor drie weken tussenuit. richting Italie.
    Een hele dikke kus, en geniet ze nog van je laatste maand. Lijkt me leuk om je daarna weer life te zien en te spreken
    xxx Maria

  • 28 Juni 2009 - 12:37

    Jorieke:

    Hi Es! Leuk om weer je verhalen te lezen! Grappig dat je Nicoline en Annika hebt gezien. Lijkt me lekker om na het harde werken nu weer te gaan reizen! Heel veel plezier de komende weken! Vooral het snorkelen in het GBR klinkt echt super! Enjoy, liefs, Jorieke

  • 28 Juni 2009 - 16:13

    Greefje:

    Zeg schat ...geef s 1 goede reden buiten je vrienden/fam zien om terug te komen...
    lekker daar blijven joh! avonturen klinken te lekker!

    dikke kus

  • 29 Juni 2009 - 06:54

    Judith:

    Mooi verhaal! Is toch weer een heel andere kant van zo'n land zo he.. Nu lekker je laatste tripjes doen, een paar weekjes nog en dan zu hause!! En dat is ook fijn! Tot snel.
    Liefs
    Judith

  • 29 Juni 2009 - 10:17

    Jeroen:

    Ha zusje,
    Klinkt weer helemaal goed! Heel veel plezier met je laatste weken reizen door dat mooie land, maar dat komt zeker wel goed denk ik zo!
    Take care!

  • 29 Juni 2009 - 13:17

    Peul:

    Als ik het zo lees, valt werken en bieren zeer goed te combineren, haha :-)! Keep up te good spirit, ouwe!

    ZOu leuk zijn je weer heel te ontmoeten in augustus! (ik kom de 1e augustus weer in NL)

    En tot die tijd: viel spassssssss!!

    Hele dikke kus!

  • 29 Juni 2009 - 14:42

    José:

    Witte nog hoe dè ge hier een pils moet vatten? ;-) toch fjn dat wij hier niet van die padden hebben haha! Hier alles prima, Anouk en ik zijn eerder vandaag teruggekomen van een vakantie in Spaaaaanje. Walgelijk bruin geworden, nu nog een weekje relaxen in Tilburg en dan weer aan het werk!
    Veel plezier in het laatste stuk je trip en tot snel!

  • 30 Juni 2009 - 20:21

    Roan :

    Lieverdje, ik mis je hier. Vandaag 9u lang terreinen schoon prikken voor balagan. Voel mijn rechterhand niet meer. Verder begint de vakantie periode hier langzaam maar helaas ga ik even volle bak studeren dan kan ik me rond oktober bij ob voegen. Schatje, ik mis je. Kom maar weer eens naar huis.

    X

  • 01 Juli 2009 - 16:21

    Rene:

    Hee Esther, Weer leuk om je nieuwe avonturen te lezen! Hier is het op t moment volop zomer en ook al is dat volgende week helemaal voorbij, ik blijf voor de rest van de maanden op mn slippers lopen :D Heel veel plezier de komende weken! groeten Rene

  • 16 Juli 2009 - 08:19

    Jacques+Jacqueline:

    Het was weer een mooi verslag; goed je best gedaan.
    Geniet van de laatste dagen. Wij wensen je een behouden vlucht terug en tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Esther en Bart op reis

Onze eerste verre reis samen :)

Recente Reisverslagen:

09 April 2014

Brissie

28 Maart 2014

Kool as ever!

14 Maart 2014

Sweeeeet!

03 Maart 2014

We are hitting the road!

19 Februari 2014

We zijn aan het aftellen...!
Kiwi land

Kiwis

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 11933

Voorgaande reizen:

11 Februari 2013 - 07 April 2013

Esther en Bart op reis

Landen bezocht: